سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

دکتر علی‌اصغر کاکو جویباری* پس از گسترش انتقادات از عدم‌انطباق ساختار 3-3-6با سند تحول بنیادین آموزش وپرورش و غیرقانونی بودن اجرای آن ، وزیر محترم آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به توضیحاتی پیرامون این امر مبادرت ورزید.

ایشان اعلام کرد: نظام آموزشی کشور ابتدا به یک دوره شش ساله و دو دوره سه ساله (3-3-6) و در مرحله بعد به چهار دوره سه ساله (3-3-3-3) تقسیم خواهد شد. حاجی‌بابایی اظهار داشت: سند تحول بنیادین، نظام آموزشی را به چهار دوره سه ساله تقسیم کرده و ما هم به‌دنبال تحقق آن هستیم اما در مرحله اول نمی‌توان آن را به‌طور کامل اجرا کرد لذا ابتدا نظام 3-3-6 و سپس نظام 3-3-3-3 اجرا خواهد شد.

ضمن ارج نهادن به زحمات شبانه‌روزی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، این مصاحبه ابهامات جدیدی را درخصوص نظام آموزشی در شرف اجرا، به‌وجود می‌آورد، این ابهامات به قرار ذیل اعلام می‌شود:1- مستندات اجرای دو مرحله‌ای: آنچه درخصوص اجرای دو مرحله‌ای نظام آموزشی اعلام شده است، صرفا اظهار است یا مستندات آن هم وجود دارد؟ اجرای دو مرحله‌ای نظام آموزشی از قبل در اسناد علمی مربوط به نظام جدید پیش‌بینی و اعلام شده بود یا اینکه اظهاری جدید است و از این پس باید به بررسی آن مبادرت کرد؟

2- اینکه تأکید شده در مرحله دوم ساختار مورد نظر سند تحول به‌صورت چهار دوره سه ساله اجرا خواهد شد، معنی آن به‌طور ضمنی این است که آنچه اکنون در شرف اجراست، مستند قانونی ندارد و به نوعی انحراف از اجرای سند است.3- مرجع تصویب اجرای دو‌مرحله‌ای: آیا اجرای دو مرحله‌ای ساختار دوره‌های تحصیلی از پشتوانه قانونی و مصوب برخوردار است یا جمع‌بندی جدیدی است و باید منتظر طی تشریفات قانونی و تصویب آن بود؟

4- زمان اجرای مرحله دوم: یکی دیگر از پرسش‌ها و ابهامات تازه آن است که با توجه به اجرای دو‌مرحله‌ای ساختار دوره‌های تحصیلی، به‌طور مستند زمان اجرای مرحله دوم از کدام سال تحصیلی خواهد بود؟

* محقق و پژوهشگر

کد خبر 180328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز